Weekend Blankenberge

Weekend Blankenberge 4 t/m 6 oktober – verslag 1-

Vrijdag 4  oktober

Het was een nat begin van het weekend,  vrijdag de 4e oktober…
Maar met goede zin zijn we even na tienen uit ’s-Hertogenbosch vertrokken, 26 dames mét chauffeur op weg naar Blankenberge. En bij aankomst was het droog !
Sleutels werden uitgereikt en een ieder kon in hotel Sabot d”Or haar kamer in het hoofdgebouw of de dependance opzoeken.
Mooie centrale ligging heeft het hotel, want je zit vlakbij het station én vlakbij een pleintje waar het kusttrammetje stopt.
Dus die middag ben ik met kamergenote Sylvia meteen opgestapt naar Knokke.
Leuk centrum met mooi winkelaanbod.  Het weer ging pas aan het eind van de middag weer omslaan, dus goede reden om maar koffie te gaan drinken
Om half zeven diner in het hoofdgebouw, lekker maaltje om weer reserves aan te vullen.
Anky had één van de gezelschapsruimtes gereserveerd, zodat we daar ’s avonds spelletjes zouden kunnen doen.
Maar toen bleek er iets verderop in de straat een dans-cafe te zijn….
Afijn:  een groot aantal is daar uiteindelijk neergestreken en het werd er érg gezellig op de dansvloer !

Zaterdag 5 oktober
Na een heerlijk ontbijtje ging een grote groep dames naar het dichtbij gelegen station:
op naar Brugge ! Want als je in de buurt bent moet je die prachtige stad beslist zien !!
De zon scheen en in het stadscentrum aangekomen hebben we meteen maar een rondvaart gemaakt.  En het was druk in de stad !!  Vanaf het water was dat al te zien en op het grote plein heb ik heel veel verschillende talen gehoord.  Het was druk, er kwamen fanfares, drumbands en straatartiesten overal tevoorschijn, wat een feest …
En al die prachtige gebouwen, mooie hofjes, afijn:  een lust voor het oog.
Maar ook voor de maag:  want wie kan al die chocolade weerstaan ???
Dus in een prachtig historisch pandje op de bovenverdieping zijn we uitgebreid gaan genieten van warme chocolademelk, koffie, en héél verse wafels ….
En je moet natuurlijk ook een Bels frietje proeven …
Ik denk dat iedereen die Brugge heeft bezocht die dag wel heeft genoten, want ook het weer was prachtig.
Zelf heb ik bij terugkomst in Blankenberge ook nog maar even een strandwandeling gemaakt: je wilt tenslotte toch ook de zeelucht opsnuiven.
’s Avonds weer een diner,  en ik heb horen vertellen dat het dans-cafe weer is bezocht

Zondag 6 oktober
Het ontbijt-buffet in het hotel was ook goed en met een lekker gevulde maag is het mooi wandelen langs het strand. De winkels in het centrum van Blankenberge waren uiteraard na tienen geopend en door het centrum heen ben je zó op het strand ..  en het was nog droog (want er kwam nogal wat regen die kant op ..).  Lekker uitwaaien en dan op de pier koffie drinken,  terwijl de donkere wolken onze kant op kwamen…   We hadden nét de boulevard bereikt toen het losbarstte ..  Afijn,  er waren wel portiekjes om te schuilen én je kon meteen je regenkleding testen
We hebben nog het oude raadhuis bezocht, een kunstcollectie gekeken en inmiddels was de bak hemel-water leeg..
Lekker lunchen en weer terug naar het hotel, waar we onze bagage zolang in een ruimte mochten opslaan tot onze bus kwam.

Met een voldaan gevoel,  leuke aankopen, mooie foto’s  en veel dank aan Anky voor het organiseren van dit prachtige weekend zijn we naar huis gereden.

Het was g e w e l d i g  !!

Met dank aan alle gezellige dames,

Edith

Weekend Blankenberge 4 t/m 6 oktober – verslag 2-

Op 4 oktober was het dan eindelijk zover: het weekendje Blankenberge stond voor de deur. Het leek wel of we op schoolreisje gingen. Toch wel spannend voor ons, omdat dit onze eerste activiteit ging worden met de Collega’s. We zijn nog maar kort lid en zijn welgeteld 2x naar een bijeenkomst op vrijdag geweest. Het was voor ons als jonkies een beetje een sprong in het diepe.
Tijdens de busreis kwamen de snoepzakken te voorschijn en wat was het een kippenhok, onze oren toeterden ervan, maar we deden er net zo hard aan mee.
Na een voorspoedige busrit op de vrijdagochtend kwamen we rond de middag aan in ons hotel.
De middag hadden we vrij te besteden en de meesten van ons zijn gezellig Blankenberge in
gelopen om te lunchen, wij dus ook, en daarna uitwaaien in de duinen. ’s Avonds na het eten fanatiek spelletjes gespeeld waardoor we ook weer anderen in de groep leerden kennen. Later op de avond met een groepje naar een soort danscafé gegaan vlakbij het hotel: dancing De Metro. Wat een lol! De Belgen zullen overdonderd zijn geweest door onze danskwaliteiten…. Volgende keer de korte rokjes en hoge hakken in de koffer dames!

De volgende ochtend na het ontbijt zijn we met 2 anderen met de trein naar Brugge vertrokken en hebben we ons daar de hele dag prima vermaakt. Het zonnetje heeft zich goed laten zien die dag.  Echt een hele mooie stad!
Eerst wat cultuur opgesnoven en met een rondvaartbootje door de grachten gevaren. Met
vermoeide benen zijn we toen in een chocolaterie beland. Daar heerlijke Belgische wafels gegeten en een lekkere kop chocomel gedronken. We zijn daarna zelfs al een kerstwinkel ingedoken om inkopen te doen (je kunt er tenslotte niet vroeg genoeg bij zijn). Daarna moest er natuurlijk geshopt worden. Daar gingen we zo in op dat we maar liefst 2x te laat waren voor de trein terug naar het hotel zodat we om 18.30 doodmoe de eetzaal binnenvielen.
In de avond lonkte toch het danscafé weer voor een aantal van ons. Leuke ontmoetings-plaats voor jong en oud, zelfs 80-plussers waren nog op de dansvloer te vinden. Dus we hebben nog een aantal jaren voor de boeg….

De zondagochtend was ook vrij te besteden. Eerst spullen inpakken natuurlijk en toen zijn we nog een keer naar het strand geweest. Het weer was niet geweldig, dat is nog redelijk zacht uitgedrukt (de regen viel een aantal keer met bakken uit de lucht), maar dat mocht de pret niet drukken. Op de pier konden we binnen lekker bijkomen en opwarmen en na de middag terug gewandeld naar het hotel. Toen kwam het einde toch echt in zicht. De bus vertrok in de middag weer richting Nederland. Na een voorspoedige rit waren we rond 17.30 moe maar voldaan terug in Den Bosch.
’s Avonds lagen we al vroeg in ons bedje!
Terugkijkend op het weekend kunnen we alleen maar blij zijn dat we mee zijn gegaan. Het was heel tof. We hebben leuke mensen leren keren, gelachen, gekletst, gedanst, langs het strand gewandeld en ook af en toe een traantje weggepinkt. Het was heerlijk!

Tot volgend jaar, we hebben genoten!
Jolanda en Natascha

Weekend Blankenberge 4 t/m 6 oktober – verslag 3-

Na lang wachten is het dan zover, 4 okt.  We gaan gezellig met 26 dames een weekendje weg.
Mooi op tijd rijd de bus voor, om 10 uur voor om ons op te halen. Het was slecht weer het regende pijpenstelen, dat beloofde niet veel goeds.
Na een paar uurtjes gezellig in de bus, met heerlijke koffie en allerlei lekkers dat rond ging, komen we aan in Blankenberge.
Anky verdeelt de kamers, allemaal keurig geregeld. Nadat we de koffers uitgepakt hadden, zijn we de stad in gegaan op zoek naar een goede lunch.  Die was snel gevonden, het mooie was… het was gestopt met regenen.
Na gezellig geshopt te hebben zijn we terug gegaan naar het hotel.
Nadat we opgefrist waren hebben we genoten van een heerlijk 3 gangen diner.
Toen we terug liepen naar het hotel, waren we langs een café gekomen waar die avond muziek zou zijn uit de jaren 60, 70. Daar zijn we heen gegaan en hebben ‘n gezellige avond gehad met goede muziek en een heerlijk wijntje.
Ook hebben we leuk gedanst en onze ogen uitgekeken hoe de belgjes dansten.
Om een uur of 11 zijn we moe maar voldaan naar ons bedje gegaan.
Was een mooie 1e dag waar we mooi op terug kunnen kijken.

Dag 2,
Na een lekker nachtje slapen, zijn we toe aan een heerlijk ontbijt. Daar was van alles  te krijgen , heerlijke broodjes, roergebakken ei, enz. Ook dat was allemaal goed verzorgt. We kwamen er niks tekort.
Na een lekker bakkie koffie zijn we met de trein naar Brugge gegaan, we hebben daar geshopt en van terras naar terras gegaan. Het weer zat ons goed mee. Heerlijk droog weer met af en toe ook nog de zon erbij. Leuke dingen gekocht, veel chocolade winkels gezien, en ook veel chocolade gekocht
En op ‘t terras genoten van de zon met een heerlijk koud biertje.
Rond de klok van 5 weer met de trein naar het hotel, om ons op te frissen voor weer een lekker 3 gangen menu. Met wederom een lekker wijntje.  We hadden de smaak te pakken van het dansen met een wijntje erbij. Dus weer naar dat gezellige cafeetje waar de beentje weer van de vloer gingen. Daarna weer lekker naar het bedje toe.
Dat was dag 2. Kei gezellig.

Dag 3,
Na een kort nachtje weer aan het lekkere ontbijt.
We moeten deze dag terug, maar we gaan nog even met de tram mee, naar Oostende.
Daar hebben we koffie gedronken met een Brusselse wafel met slagroom. Dat moet je geproeft hebben als je in België bent.
Ook daar hebben ze leuke winkels en je kent het vrouwen onder elkaar, dus wederom geshopt.
De tijd ging snel, we moesten snel terug Blankenberge,  waar we nog een gezonde lunch gebruikten.
Daarna zijn we de koffers gaan pakken en met een wijntje op onze bus zitten wachten.
Die kwam wederom mooi op tijd.
Na ‘n paar uurtje waren we weer in Den Bosch en daar nog met paar dames een afscheid dinertje gedaan.
Ik vind dat we mooi kunnen terug kijken op een prachtig weekend, met goed weer. En wat zeker gezegd moet worden, allemaal prachtig geregeld door Anky en Truus.
Dames hartelijk dank en ik spreek voor alle dames die mee waren.

Gr Hilly v Gameren

Weekend Blankenberge 4 t/m 6 oktober – verslag 4-

zaterdag 5 oktober

Tijdens het ontbijt hoorden we dat Ankie en een aantal mensen naar Brugge wilden gaan.
Aangezien wij daar ook aan dachten sloten Maria en ik ons bij hen aan.
Het weer  werkte vandaag gelukkig mee, het was droog en opgewekt vertrokken we richting station, waar de trein al stond te wachten. Na een ritje van ongeveer 20 minuten kwamen we in Brugge aan waarna een stadsshuttle ons  in het centrum afzette.
Het is werkelijk een prachtige historische stad,die aan uitstraling ondanks de moderne inmenging niets heeft verloren. We hebben onze ogen uitgekeken ook vanwege de vele chocolatiers die het centrum rijk is,een waar walhalla voor als je van chocolade houdt. Ook het interieur met zijn fraaie toonbanken en stellingkasten  waar de verleidelijk  uitgestalde producten te bewonderen  en te koop waren!  Een paar van ons hebben dan ook wat gekocht. [ voor thuis!]
Prachtige bruggen ook over de vele kleine kanaaltjes die de stad doorkruisen en je een beetje aan Venetië doen denken. Regelmatig hoor je hoevengetrappel van de vele paardenkoetsen waarmee je evt een rit kunt maken, maar wij hebben de benenwagen gebruikt.
Van al die indrukken krijg je honger en dorst, dus werd het tijd voor een versnapering. Horeca genoeg dus zochten we iets gezelligs uit en bestelden koffie en sommigen ook een grote wafel waar ze zichtbaar van genoten.
Na dit gezellige intermezzo was het dus tijd om wat te winkelen en werd er ook wat gekocht. Ankie kreeg zelfs bij haar aankoop een kadootje en dit alles kon tezamen in een minitasje. Het winkelen duurde bij enkelen toch wel wat lang, er ging tijd verloren met wachten, en besloten we democratisch dat het tijd werd voor een terrasje in de zon die inmiddels was gaan schijnen.
We hebben daar gezellig vertoefd en over van alles zitten kletsen en genoten van elkaars gezelschap.
Trudy wilde graag wat echt belgisch bier voor het thuisfront meenemen  en informeerde bij de ober wat ze het beste kon kopen, een biertje dat alleen in Belgie verkrijgbaar was.
Ze noteerde twee soorten en dus togen we naar een bierstore waar het net zo’n walhalla voor de bierdrinker was  als de chocoladewinkels voor de chocoladeliefhebber.
Aangezien er eindeloze schappen met bier stonden vroeg Trudy om hulp ,maar kreeg alleen het advies in de kelder moet je zijn.
Een soort had ze al snel gevonden maar naar  Paix Dieu [die naam vergeet ik niet meer]  hebben we lang moeten zoeken, maar gevonden! Enkele  andere belgische biertjes werden nog door anderen van ons groepje gekocht en daarna hebben we ons op de terugtocht begeven naar de stadsshuttle, maar zijn we uiteindelijk luxe met de taxi weer naar het station gegaan.
Na aankomst in Blankenberge was er nog gelegenheid over om te douchen of wat te rusten  voor het diner, waar ons een lekker voorgerecht, een heerlijk malse biefstuk en  appelgebak als toetje werd geserveerd.
Het was een hele fijne dag.