Fiets 4-daagse in de Achterhoek

Hier zijn we dan, het is 5 augustus, in Almen op een prachtig landgoed Ehzerwold. Voorheen een sanatorium.
We zijn hier met 21 collega`s, uitgenodigd door Christien Berben en Alberdien de Groot.Voor de jaarlijkse fiets 4-daagse.
We fietsen in de buurt van Laren in de achterhoek.
Rond de middag zijn we aangekomen, om daarna de startbewijzen op te halen.
Het wordt een mooi tochtje van 30 km, om vervolgens samen het avondeten te nuttigen.
De kamers zijn intussen ingenomen en in de avonduren wandelen we nog even een rondje, de avond sluiten we gezellig af met een drankje op het enorme terras.
Tot de oogjes wat gaan prikken en het tijd wordt om naar bed te gaan.Want morgen is het om acht uur weer ontbijten

Dag 1 – Dinsdag 6 augustus

Na ons gezamenlijk ontbijt vertrekken we voor onze eerste 60 km naar Laren. Het is mooi weer en de zon schijnt.
We zijn met een persoon minder gestart, helaas kan Maria Broeren met een enkelblessure niet mee, ze blijft samen met Arjanne v Wijk bij ons hotel.
We fietsen een prachtige tocht door het Gelderse landschap,dat licht heuvelt en snel verandert van water in riviertjes, naar bossen en dorpjes en dan weer heide.
Rond 5 uur komen we, mooi op tijd, voldaan terug bij de finish.
Sommigen hebben wel wat zadel pijntjes. Maar de dag is heerlijk verlopen zonder pech gevallen. Na ons te hebben opgefrist, lekker naar het diner.
De meesten eten wat te veel, het is ook allemaal zo lekker.
Nadien gaan we met een flinke groep lopen, even op en neer naar het dorp, dan loop je het buikje er weer af. Rond half 11 sluiten we de avond op het terras af.
Na een gezellige dag is het tijd om naar bed te gaan, morgen weer een nieuwe tocht.

Groeten Ton

Dag 2 – Woensdag 7 augustus .

Na een benauwde nacht met veel muggen om 7 uur opgestaan.Nog snel mijn D.N.A. achtergelaten op de muur (bloedvlek geplette mug).
Gesterkt door weer een lekker ontbijtje gaan we rond 9 uur naar het startpunt voor onze tweede fietsdag.
Gelukkig heeft iedereen er weer zin in en het is lekker weer.
De route loopt vandaag zuidelijk van Laren in de buurt van Vorden, Linde, Varssel, Ruurlo, Lochem, maar we komen nergens in het centrum van deze plaatsjes.
Na ong. 20 km. pauzeren we bij een prachtige molen, “De Lindesche Molen”, in de buurt van Linde en Varssel.
Koffie of thee en een lekkere krentenbol. Jo heeft de pech dat een wesp zijn (krente) bolletje ook lekker vindt en krijgt een wespensteek in zijn lip.
Gelukkig loopt het goed af en na wat melige grapjes over de wesp en Jo z’n lip, gaan we weer verder.
De tocht gaat weer door een prachtig gebied, afwisseling genoeg: boer’nland, veel koeien, pittoreske boerderijen, bos en hei met mooie paadjes.
In de prachtige bossen van Ruurlo gaan we lunchen bij  “De Heikamp”, een geweldige plek in het bos, waar je veel activiteiten kunt doen, leuk voor jong en oud.
Maar daar komen wij niet voor, misschien een andere keer.
Met het buikje gevuld en uitgerust fietsen we verder om deze mooie tocht vol te maken.
Bij de finish is het onverwachts best gezellig.  “Matrozenkoor Apeldoorn” zingt het hoogste lied en dan moeten wij natuurlijk meedoen.
Met een pilsje of een ander drankje in de hand lukt ons dat wel.
Na een uurtje gaan we toch maar naar ons logeerplekje, even relaxen, ons opfrissen om later op de avond weer te genieten van het voortreffelijk diner.
Elke avond in buffetvorm, met veel keus en… MMMMMM…lekkere toetjes.
Ge moet uw eige kietele, niewoar?
Later voor de liefhebbers nog een wandelingetje en een afzakkertje op het terras.
Het was een fijne dag, veel plezier met elkaar, geen kapotte fietsen of lekke banden en allemaal zonder ongelukjes (sorry Jo, jij een kleintje) het eindpunt gehaald.
Hopelijk wordt het morgen weer zo’n dag!!

Groetjes Joke.

Dag 3 – Donderdag 8 augustus

Ook deze dag zaten we om 8.00 uur aan het ontbijt. We zongen voor de jarige Leny, die vol trots op haar versierde stoel zat.
Om 9.00 uur zaten we weer op de fiets. Gelukkig was Jo zijn lip weer geslonken. Vandaag gingen we richting Deventer.
Er werd eerst geteld of de kudde compleet was, door onze begeleiders Ton en Jo, dit was nodig zo hebben we ervaren.
Zoals voorgaande dagen fietsten we onder meer over hele smalle en mooie bospaadjes.
Leny trakteerde op een heerlijk ijsje, waar iedereen van heeft gesmuld. Daarna vervolgden wij onze weg op de fiets.
Na afloop van de fietstocht hebben we terug bij de tent een glaasje gedronken en wat kiekjes gemaakt voor en achter een hele grote fiets, waar wij als 55-plussers niet bovenop konden klimmen.
Rond 18.00 uur schoven we aan tafel voor een heerlijk diner. Het was een gezellige dag.

Emma

Dag 4 – Vrijdag 9 augustus

Na 3 droge dagen zaten we ’s-morgens aan het ontbijt en hadden we voor het eerst een buitje regen.
Na de koffers in de auto gelegd te hebben, was het weer droog en fietsten we naar het startpunt .
Christien en Ria gingen de stempelkaarten laten afstempelen en kregen voor ieder een lekkere plak peperkoek.
Het was iets minder zonnig dan de andere dagen.
De route ging weer over mooie bospaden door Ampsen naar Nettelhorst , via Kulsdom en Respelhoek naar Geesteren.
Van hieruit fietsten we naar Noordijk naar de eerste stempelpost: “Oale schole”.
We zagen onderweg opvallend veel paarden lopen. Ook roodbonte koeien en zwartbonte.
We zagen “heeele kooije” mais en ook wel goeie, maar die zal wel beregend zijn.
Over het algemeen leek het daar iets meer geregend te hebben, dan hier. Ook passeerden we typische Overijsselse boerderijen.
De oale schole was een soort museumpje met allerlei exposities met oudheden.
We konden hier een lekkere wafel met warme kersen kopen en uiteraard koffie en voor de liefhebbers: soep.
We vervolgden de route langs een natuurobservatietoren door Neede richting Rietmolen. Daarna richting Markvelde naar de tweede stempelpost: familiehotel “t Holt”. Onderweg dreigde het steeds te gaan regenen, dus 2x regenkleding aan, maar het bleef bij een paar druppels.
Dit veranderde toen we aan de lunch zaten. Het viel er met bakken uit.
Het was wel wat chaotisch bij het serveren van de lunch, maar uiteindelijk hadden we, na het delen van tosti’s, toch allemaal wat gehad.
Toen het even droog was, fietsten we weer aan voor de laatste 20 km. Het was echter niet lang droog, het begon weer stevig te regenen.
Van dit laatste stuk heb ik niet veel gezien, want ik had geen ruitenwissers op mijn bril.
Volgens de routebeschrijving ging de route door het mooie stadje Diepenheim over het Twentekanaal naar Stokkum.
Van hieruit door het Markelose Broek naar Verwolde. We fietsten nog langs de Dikke Boom naar het eindpunt.
Sommigen hadden alleen natte voeten, maar anderen moesten zich tot op het vel verkleden, zo nat waren ze.
We gingen niet meer de tent binnen, omdat we nat en vies waren. Rechtstreeks naar het hotel gefietst, waar we schone kleding uit de auto konden halen.
Na verkleedpartijen buiten en in het hotel, gingen we met de fietsen op de auto terug naar Laren.
Christien en Alberdien hadden hier bij Grand Café Bistro-rant ‘t Langenbaergh een tafel gereserveerd voor 21 personen.
We hadden een lege stoel, omdat Maria jammer genoeg daags van tevoren af had moeten haken.
Ze had ondertussen laten weten, dat ze een breukje in haar voet had. Wat een pech. Maria van harte beterschap !
We hadden een driegangen diner voor 20 euro, waarbij we steeds konden kiezen uit 4 gerechten. Alles was lekker.
Christien mocht ons allemaal nog een medaille omhangen, als herinnering aan deze fietsvierdaagse.
Ton bedankte Alberdien en Christien namens ons allemaal voor het organiseren van deze mooie fietsvakantie.
Het waren fijne dagen, 4 dagen hele mooie routes gefietst van ongeveer 60 km, (totaal in 5 dagen 320km) de meesten ook nog 4 dagen een uur gewandeld, lekker gebuurt met iedereen, goed hotel en lekker gegeten. Met een voldaan gevoel gingen we rond 7 uur allemaal weer richting huis

Christien en Alberdien:   hartstikke bedankt voor de organisatie van deze prachtige fietsvakantie